Νέος Οδικός Άξονας Κρήτης, Τεύχος ΤΑΥ 73, Ιούλιος-Αύγουστος 2007

Στη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε./Τ.Α.Κ., που έγινε στις 17.05.2006,παρουσία και των προσκεκλημένων  προϊσταμένων και διευθυντών των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας Κρήτης, συζητήθηκε θέμα με τίτλο “Ριζική αναβίωση και συνολική ανάπτυξη ορεινής ενδοχώρας και Νότιας Κρήτης” με αντικείμενο τη δυνατότητα κατασκευής Κεντρικού Οδικού Άξονα στη Κρήτη σε συνδυασμό με το Νότιο Οδικό Άξονα και τους λοξούς και κάθετους.
Το θέμα προτάθηκε προς συζήτηση στο Τμήμα μας από τον Πρόεδρο του ΔΙΑΣ          (Διεθνές ίδρυμα Ακαδημαϊκών Σπουδών) εκ μέρους των Μεγάλων Οργανώσεων και Ιδρυμάτων των απανταχού του κόσμου Κρητών, που αρχικά συνυπέβαλαν στο συνέδριο των  “ΟΠΟΥ ΓΗΣ ΚΡΗΤΩΝ” στο Κολυμπάρι Χανίων  (20.09.2003) και στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης (01.07.2005).
Αναπτύχθηκαν οι προτάσεις όπως αναγράφονται στο σχετικό φυλλάδιο που μας κατέθεσαν και στη συνέχεια η εισήγηση μου επί του θέματος που είχε ως εξής:  “Η ανάγκη χάραξης των υποδομών που θα καθιστούσαν επιτρεπτή την λειτουργία της εσωτερικής αγοράς (χώρος χωρίς εσωτερικά σύνορα εντός των οποίων διασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, των προσώπων και των κεφαλαίων). Η χρηματοδοτική αδυναμία της Ένωσης να καλύψει το σύνολο των μελών της ενόψει της διαμόρφωσης των κοινών υποδομών, οδήγησε στην πρόταση  συνεργασίας ιδιωτών και δημοσίου με ένα κατάλληλο μέσο για την πραγματοποίηση της, τη σύμβαση παραχώρησης δημοσίων έργων. Επειδή το έργο αυτό είναι κατά την άποψη μου πρωτοποριακό και δίνει διέξοδο στο οδικό κυκλοφοριακό πρόβλημα της Κρήτης, πρότεινα για την περαιτέρω διερεύνησή του  να απευθυνθούμε  στην Ειδική Γραμματεία Συμπράξεων  Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Ε.Γ.Σ.Δ.Ι.Τ.) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, στις αρμοδιότητες της οποίας, είναι μεταξύ άλλων και  ο εντοπισμός των έργων που μπορούν να εκτελεστούν μέσω συμπράξεων και η επεξεργασία στοιχείων που λαμβάνει από επαγγελματικούς και επιχειρηματικούς φορείς, όπως ενδεικτικά, από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, το Τ.Ε.Ε., το Οικονομικό Ε.Ε. και το Σύνδεσμο Εργοληπτικών Εταιρειών”.
Τα περισσότερα μέλη της Αντιπροσωπείας και των παρόντων υπηρεσιακών παραγόντων τάχθηκαν κατά  της πρότασης αυτής και μάλιστα η πρόταση θεωρήθηκε ανεδαφική όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά που είναι καταχωρημένα στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Έτσι απορρίφθηκε ένα έργο απλά και μόνον γιατί δεν ήταν σαν αυτά που συνήθως γίνονται στον τόπο μας. Κάθε τι όμως που ξεφεύγει από τα όρια του συνηθισμένου  δεν σημαίνει ότι είναι ανεφάρμοστο και θα πρέπει να απορρίπτεται χωρίς περαιτέρω έρευνα και μελέτη.
Στο συνέδριο των “όπου γης Κρητών” που έγινε στις αρχές Αυγούστου 2007, συζητήθηκε και πάλι το θέμα αυτό και τα συμπεράσματα δείχνουν ότι η κοινωνία αντιμετωπίζει θετικά την κατασκευή του νέου οδικού άξονα στην Κρήτη, με τελείως διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής. Για την εξέλιξη χρειάζεται όραμα. Όραμα όμως χωρίς πράξη είναι όνειρο.

ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΕΕ της 19-5-2024 ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ