Η Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ ποδηλατοδρομεί σε ολισθηρό έδαφος, ΤΑΥ τεύχος 82

 

 

2001:Το υπουργείο Μεταφορών αναθέτει στο ΕΜΠ ερευνητικό πρόγραμμα (ας μην το σχολιάσουμε αυτό τώρα!) για την ένταξη του ποδηλάτου σε 17 ελληνικές πόλεις.  Στα τέλη του 2003 κατατίθενται στους δήμους μελέτες με συγκεκριμένες λύσεις εφαρμογής για την κατασκευή δικτύων ποδηλάτου. «Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταφορών, οι χρηματοδοτήσεις του δε θα περιορίζονταν μόνο στις μελέτες, αλλά θα κάλυπταν και την υλοποίηση τους. Όντως, τρεις πόλεις (η Καρδίτσα, η Λάρισα, και το Μεσολόγγι) κατασκεύασαν δίκτυα αρκετών χιλιομέτρων που κόστισαν πολύ περισσότερα από τα 150 εκ. δρχ. που δόθηκαν τότε από το υπουργείο. Από τις υπόλοιπες πόλεις, οι Ολυμπιακές (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Πάτρα και Ηράκλειο), αν και τους προσφέρθηκε χρηματοδότηση δεν επωφελήθηκαν, προφανώς διστάζοντας να αφαιρέσουν άσφαλτο από το αυτοκίνητο». («Ποδήλατο – Οδηγός σχεδιασμού και αξιολόγησης δικτύων» σελ. 66-67  έκδοση ΤΕΕ)
2002:
Καθορίζονται οι κύριες κατευθύνσεις της κυκλοφοριακής μελέτης της Παλιάς Πόλης του Ηρακλείου μεταξύ των οποίων: « Δημιουργία κύριου και δευτερεύοντος δικτύου πεζοδρόμων, πορειών για τον πεζό, ποδηλατοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, το οποίο συνολικά να αποτελεί την συντριπτική πλειοψηφία των δρόμων της Παλιάς πόλης» και υποβάλλεται η μελέτη, ως συνέχεια της εγκεκριμένης εκτός τειχών.
2003:
Ο Δήμος Ηρακλείου παρουσιάζει την κυκλοφοριακή μελέτη. «…φαίνεται να έχει σημαντικές ενστάσεις η δημοτική Αρχή, που εκτιμά ότι εάν κλείσει για τη διέλευση των οχημάτων όλο αυτό το μεγάλο τμήμα του ιστορικού κέντρου, δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί όλος ο όγκος των οχημάτων που κινείται καθημερινά στην πόλη.» γράφει  ο τοπικός τύπος  (Πατρίς 13/2/03)
2004: Ο Δήμος Ηρακλείου κατασκευάζει τη δυτική παραλιακή χωρίς ποδηλατόδρομους. Υπόσχεται ποδηλατόδρομους στις διαμορφώσεις βορείως της παραλιακής που δεν έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα.
2005: Ο Δήμος Ηρακλείου ξαναπαρουσιάζει (τροποποιημένη) την κυκλοφοριακή μελέτη (Πατρίς 23/11/05) Το Επιμελητήριο και η ΟΕΒΝΗ ζητούν επέκταση των πεζοδρομήσεων.  Την ίδια εποχή ο Δήμος Ηρακλείου ενώ κατασκευάζει την λεωφόρο Κνωσσού, όπου με τροποποίηση των σχεδίων μετά τη δημοπράτηση του έργου καταργεί τους ποδηλατόδρομους, υπογράφει ως συνιδρυτής στο «Δίκτυο Πόλεων για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και το ποδήλατο» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
2006-2008: Κατασκευάζονται η μια μετά την άλλη, η Παραλιακή, η Γιαμαλάκη, η Αγ. Μηνά, η 25ης Αυγούστου, η Χαριλάου Τρικούπη, η Ακαδημίας, η Ιωνίας κλπ. χωρίς ποδηλατόδρομους.
2007 – 2008: Ο Δήμος Ηρακλείου ξαναπαρουσιάζει την κυκλοφοριακή μελέτη. Στα σχέδια της μελέτης δεν περιλαμβάνονται ποδηλατόδρομοι. Τον Ιανουάριο του 2008 το ΤΕΕ/ΤΑΚ, σε συνεργασία με το Δήμο Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση παρουσίασης το βιβλίο «Ποδήλατο». Οι ελάχιστοι παρόντες εκπρόσωποι της Δημοτικής Αρχής προβληματίζονται για το εάν το Ηράκλειο είναι κατάλληλη πόλη για ποδήλατο, λόγω κλίσεων. Ο Θάνος Βλαστός σχολιάζει «και για το ότι δεν υπάρχουν πεζοδρόμια στην πόλη οι κλίσεις φταίνε;»
2009: Την Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου τίθεται πρώτο θέμα  εκτός ημερησίας διάταξης  στη Δ..Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ να …βοηθήσουμε το Δήμο Ηρακλείου να κατασκευάσει στο Ηράκλειο ποδηλατόδρομους. Κάποια χρήματα ξέμειναν στο υπουργείο Μεταφορών, με υποχρεωτικό ορίζοντα απορρόφησης το τέλος του 2009. 
Ο τρόπος «βοήθειας» που προτείνεται είναι να στείλουμε επιστολή στον Γεν. Γραμματέα της Περιφέρειας με την οποία να ζητούμε, να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες προκειμένου όλες οι απαιτούμενες άδειες-εγκρίσεις να προχωρήσουν άμεσα από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Κρήτης.
Τόσο απλά! Κανείς από τα μέλη της πλειοψηφίας της  Δ.Ε.  δεν ενδιαφέρεται να μάθει, με ποιά κυκλοφοριακή μελέτη, με ποιά συμβατότητα, με ποιές διατομές, αν κάποιος αντιτίθεται και γιατί. Κανείς δε παίρνει υπόψη ότι είναι ο Δήμος Ηρακλείου που δεν έχει αξιοποιήσει τις χρηματοδοτήσεις. Κανείς δε θυμάται ότι η Δ.Ε. έχει ήδη τοποθετηθεί ότι τα αποσπασματικά μέτρα φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα και ναρκοθετούν τους στόχους, όπου περιλαμβάνεται η απόδοση της πόλης στους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Μειοψηφήσαμε στην ψηφοφορία που ακολούθησε και διαμαρτυρηθήκαμε στην Αντιπροσωπεία της 25/2* για την ενέργεια της Δ.Ε. να ζητήσει την πολιτική παρέμβαση του Γεν. Γραμματέα της Περιφέρειας. Την ίδια μέρα θα συζητούσαμε θέμα,  που περιελάμβανε την κατηγορηματική αντίθεση του ΤΕΕ/ΤΑΚ στις πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο των Μηχανικών που καταρρακώνουν το κύρος τους!
Ακούσαμε ότι είμαστε εμείς που δε θέλουμε τους ποδηλατόδρομους. Προκληθήκαμε μάλιστα να δημοσιοποιήσουμε τις απόψεις μας. Πως φαντάστηκαν, έστω και για μια στιγμή, πως δε θα το κάναμε;
 * Τα πρακτικά της συζήτησης στην Αντιπροσωπεία της 25/2 είναι στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ/ΤΑΚ.