ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ Ή ΠΡΟΕΙΛΗΜΜΕΝΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ;
Η νομοθεσία αλλάζει, οι σχεδιασμοί επικαιροποιούνται και μόνο δύο πράγματα φαίνεται να μένουν σταθερά στον Περιφερειακό Σχεδιασμό της Κρήτης για τη διαχείριση των απορριμμάτων: η Κεντρική Μονάδα Διαχείρισης για τρείς νομούς, (Ηρακλείου, Ρεθύμνης και Λασιθίου πλήν Σητείας) και ο στόχος της Ενεργειακής Αξιοποίησης των απορριμμάτων. Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης δεσμεύτηκε στα παραπάνω, πριν καν επικαιροποιηθεί ο Περιφερειακός Σχεδιασμός του 2001 με τη νεώτερη νομοθεσία του 2003 (ΦΕΚ Β΄ 1909/22.12.2003), όπως είχε υποδείξει και Ο.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ (Νοέμβριος 2005).
Η εναρμόνιση αυτή ήταν απαραίτητη γιατί στην υπουργική απόφαση 50910/2727/2003 :
• Περιλαμβάνονται οι παράμετροι του Εθνικού Σχεδιασμού για τα στερεα απόβλητα, με κύριο στόχο την πρόληψη και μείωση της παραγωγής των αστικών αποβλήτων. Με το σχεδιασμό αυτό, οι Περιφερειακοί σχεδιασμοί οφείλουν να εναρμονίζονται.
• Αυξάνονται οι απαιτήσεις για φιλοπεριβαλλοντικές λύσεις με ανάκτηση και ανακύκλωση υλικών.
• Προκειμένου για τον Περιφερειακό Σχεδιασμό (Παράρτημα ΙΙΙ), επιβάλλεται μεταξύ άλλων να υπάρχουν «Προτάσεις διαχείρισης των στερεών αποβλήτων (μέθοδοι διαχείρισης)», δηλαδή περιγραφή όλων των εφικτών ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης που ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες και στους εξειδικευμένους στόχους του σχεδιασμού της περιοχής αναφοράς του Περιφερειακού Σχεδιασμού και συγκριτική αξιολόγηση των εναλλακτικών συστημάτων διαχείρισης, για να προκύψουν οι βέλτιστες λύσεις με κριτήρια περιβαλλοντικά και τεχνικοοικονομικά. Από τέτοια διερεύνηση και μόνο μπορεί να προκύψει Κεντρική ή περισσότερες Μονάδες.
Από την Περιφέρεια Κρήτης είχε εξαγγελθεί και είχε αποτυπωθεί σε όλα τα σχετικά άρθρα του τοπικού τύπου στις αρχές του 2007 ότι η διατύπωση προτάσεων για τον τρόπο διαχείρισης, θα γινόταν από τη μελέτη που επρόκειτο να ανατεθεί στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Με τη μελέτη αυτή θα καθοριζόταν το «που» θα γίνει η Κεντρική Μονάδα αλλά και «τι» Μονάδα θα είναι αυτή. Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει τότε την αντίδρασή μας. Προτείναμε στο ΤΕΕ/ΤΑΚ και έγινε δεκτό, να διαμαρτυρηθούμε στην Περιφέρεια Κρήτης για δύο λόγους: ο πρώτος ήταν ότι το «που» και «τι» δεν απομονώνεται αλλά πρέπει να προκύψει από ολοκληρωμένη μελέτη σύμφωνα με το πνεύμα και τις προδιαγραφές της Υ.Α. 50910/2727 και ο δεύτερος ότι αυτό δεν αποτελεί αντικείμενο ερευνητικού προγράμματος και δεν πρέπει να ανατεθεί στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Τι να πούμε σήμερα όταν διαπιστώνουμε ότι ο αποσπασματικός τρόπος ανάθεσης, ήταν ακόμη αποσπασματικότερος, ότι αφορούσε μόνο το «που» και όχι το «τι»;
Στην ίδια τη μελέτη αναφέρεται ότι αυτή καθορίστηκε από την προγενέστερη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλείου για Μονάδα Κεντρικής Επεξεργασίας των τριών νομών της Κρήτης και ότι διερευνήθηκαν μόνο δύο ζητήματα, ο σχεδιασμός του συστήματος μεταφοράς και ο εντοπισμός υποψηφίων θέσεων για την εγκατάσταση αυτής της μονάδας.
Η χθεσινή απόφαση του ΕΣΔΑΚ να ανατεθεί εκ των υστέρω το «τι» είδους επεξεργασία ενδείκνυται, επιβεβαιώνει απλά ότι κάτι τέτοιο ήταν απαραίτητο να είχε γίνει!
Η επιλογή της «ενεργειακής αξιοποίησης», που οδηγεί σε καύση των απορριμμάτων, δεν μπορεί να είναι προϊόν «πολιτικής απόφασης». Αν κάποιοι «πολιτικά» αποφασίζουν κάτι τέτοιο, σημαίνει ότι «πολιτικά» αποφασίζουν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των κατοίκων, αλλά και την προοπτική παραγωγής ποιοτικών αγροτικών προϊόντων στην Κρήτη, ακυρώνοντας ένα από τα πιο σημαντικά συγκριτικά πλεονέκτηματα του τόπου . Σημαίνει ότι «πολιτικά» αποφασίζουν να μην διερευνήσουν αν μια άλλη μέθοδος διαχείρισης θα ήταν οικονομικότερη χωρίς Κεντρική Μονάδα Διαχείρισης και ότι «πολιτικά» επιλέγουν τη δαπανηρότερη μέθοδο επεξεργασίας που η βιωσιμότητά της αντιστρατεύεται τη μείωση, την ανάκτηση και την ανακύκλωση, ότι, εν τέλει, επιλέγουν τη μέθοδο που σήμερα εγκαταλείπεται διεθνώς!
Στη διαδικασία της «πολιτικής επιλογής» δικαίως οι πολίτες απάντησαν «πολιτικά». Γιατί:
ΚΑΝΕΝΑΣ ΤΟΠΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΣ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΔΙΟΞΙΝΕΣ ΚΑ ΤΕΦΡΑ!
ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΠΟΛΙΤΗ ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ, ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΗΔΗ ΕΙΛΗΜΜΕΝΕΣ!