PDF Εκτύπωση E-mail

   Και ξαναήρθε στην επικαιρότητα η σχεδιαζόμενη ΜΑΡΙΝΑ στον κόλπο του Δερματά, η οποία είχε χωροθετηθεί στη θέση αυτή σε μια εποχή όπου η νομοθεσία για την προστασία της πολιτιστικής και ιστορικής μας κληρονομιάς δεν ήταν ξεκάθαρη, η νομοθεσία για την προστασία του περιβάλλοντος σχεδόν ανύπαρκτη και χωροταξικός σχεδιασμός δεν υπήρχε στην Ελλάδα.
    Ξαναήρθε στην επικαιρότητα με τις δηλώσεις του Αντιπροέδρου του Ο.Λ.Η. κ. Αντωνακάκη στα μέσα ενημέρωσης, ότι έρχεται στο Ηράκλειο ο Πρόεδρος του ομίλου  στο Ντουμπάϊ για την ανάπτυξη μαρίνων σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να εξεταστούν οι δυνατότητες αξιοποίησης της μαρίνας στο Δερματά και της ένταξης της στο δίκτυο μαρίνων της Μεσογείου. Ο κ. Αντωνακάκης δήλωσε επίσης ότι σε 1,5 έως 2 μήνες θα είναι έτοιμος να προχωρήσει στην προκήρυξη κατασκευής της!
    Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο με πολλές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις, που απαιτεί και μεγάλης έκτασης επίχωση της θάλασσας. Ήδη έχει γνωστοποιηθεί ότι προβλέπονται 500 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων, ενώ και μόνο οι ελάχιστα απαιτούμενες από τον σχετικό νόμο απαραίτητες εγκαταστάσεις είναι: εγκαταστάσεις διοίκησης του τουριστικού λιμένα (συμ- περιλαμβανομένου Λιμενικού, Τελωνείου και άλλων συναφών Αρχών), ιατρεία, σταθμοί ανεφοδιασμού σκαφών και ρυμουλκών, εγκαταστάσεις τεχνικής εξυπηρέτησης σκαφών και ρυμουλκών,  εγκαταστάσεις αποθηκών, καταστήματα, συγκροτήματα αποχωρητηρίων και ντους, εγκαταστάσεις διάθεσης και επεξεργασίας λυμάτων,  κ.λ.π..
    Το Δ.Σ. του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ν. Ηρακλείου αποφάσισε να συνεδριάσει έκτακτα, μετά τις εξαγγελίες αυτές, προκειμένου να εκφράσει τις απόψεις του και να στηρίξει τις θέσεις του σχετικά με το μείζον αυτό θέμα, που αφορά στην πόλη μας:
   Όλες οι διεθνείς Συμβάσεις και ο νέος Αρχαιολογικός νόμος  3028/2002 αναφέρονται μεταξύ άλλων στην προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, στην οποία περιλαμβάνονται εκτός των μνημείων και οι ιστορικοί τόποι.
•    Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει σήμερα πως ο κόλπος του Δερματά αποτελεί ιστορικό τόπο για το Ηράκλειο;
«Κόλπος του Δερματά (Κουμ Καπί) λεγόταν από τους Βενετούς ο όρμος μεταξύ Λιμενικού Περιπτέρου και του εργοστασίου ηλεκτροπαραγωγής. Επικοινωνούσε με την πόλη από τη σωζόμενη και σήμερα Πύλη του Δερματά. Στο λιμάνι αυτό αποβιβάστηκαν μια νύχτα του Νοέμβρη 1668 οι ενισχύσεις που οδηγούσε ο κόμης De la Feuillade, γιατί την ημέρα δεν μπορούσαν να πλησιάσουν από τα πυρά των Τούρκων, Αλλά και τότε το πληροφορήθηκαν και άρχισαν τον κανονιοβολισμό. Πολλοί Γάλλοι στρατιώτες πνίγηκαν και η βάρκα που μετέφερε το χρηματοκιβώτιο της αποστολής βυθίστηκε».
(Από την ΚΡΗΤΗ του Στέργιου Σπανάκη)

•     Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα τείχη μας είναι το σπουδαιότερο μνημείο της πόλης; Το Ηράκλειο είναι από τις μοναδικές πόλης στην Ευρώπη που διασώζουν τα τείχη τους σε τέτοια έκταση και κατάσταση…

•     Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι η χωροθέτηση της μαρίνας του Δερματά, δεν  ανατρέπει όλο τον (αργοπορημένο ίσως) χωροταξικό σχεδιασμό (Γ.Π.Σ.);.
Κανείς από τους ιθύνοντες, που επιμένουν να εγκατασταθεί η μαρίνα στη θέση αυτή, δεν προβληματίζεται για το τι θα γίνει με τις μελέτες, που ήδη υλοποιούνται στο παραλιακό μέτωπο του Ηρακλείου; Τι θα γίνουν τα κονδύλια που έχουν διατεθεί και συνεχίζουν να διατίθενται από το Δήμο (και που τα πληρώνουν οι δημότες) για τις μελέτες και τα έργα διαμόρφωσης του παραλιακού μας μετώπου;

•     Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι το φυσικό, το δομημένο και θαλάσσιο περιβάλλον θα υποστούν ανυπολόγιστη βλάβη; Ποιοι θα πάρουν την ευθύνη έγκρισης την περιβαλλοντικής μελέτης που απαιτείται;  

•     Αμφισβητείται άραγε ότι το οικονομικό όφελος, που θα προκύψει από την εγκατάσταση της μαρίνας στον κόλπο του Δερματά, θα είναι όφελος ουσιαστικά μόνο για τη εταιρεία που ζητά να την εκμεταλλευτεί;     
Ο "όμιλος Ντουμπάϊ", που ενδιαφέρεται, είναι κατά τις πληροφορίες, ο ίδιος όμιλος που κατασκευάζει τα πλωτά νησιά σε όλο τον κόσμο (προσιτά μόνο σε μεγιστάνες, που τους κρατούν ολοκληρωτικά μέσα σε αυτά).

•    Ποιος ο λόγος που δεν αποπερατώνεται η μαρίνα που ήδη έχει ξεκινήσει στα Μάλλια; Εάν  κριθεί απαραίτητο να υπάρχει  επιπλέον μαρίνα και στο Ηράκλειο, θα πρέπει να εξευρεθεί πιο κατάλληλη θέση.

  Η χωροθέτηση μαρίνας στο Ηράκλειο έγινε με το Νόμο 2160/1993/Α-118 ΕΟΤ – ΚΑΖΙΝΑ- ΜΑΡΙΝΕΣ χωρίς να ορίζει τη θέση, Η χωροθέτηση αυτή είναι μια απλή προέγκριση χωροθέτησης, και όχι οριστική. Για την έγκριση χωροθέτησης και την κατασκευή της προαπαιτούνται πολλές εγκρίσεις και άδειες, όπως εγκρίσεις από τις διάφορες Υπηρεσίες του Υπουγείου Πολιτισμού, έγκριση Περιβαλλοντικών όρων κ.λ.π.

   Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Νομού Ηρακλείου θα αντιδράσει δυναμικά στην επιχειρούμενη παρέμβαση στον κόλπο του Δερματά και καλεί όλες τις Αρχές, τους Φορείς και τους Πολίτες  αυτής της Πόλης να πάρουν δημόσια θέση. Καλεί τον Υπουργό Πολιτισμού (που τυχαίνει να είναι συντοπίτης μας) και τις Υπηρεσίες του Υπουργείου καθώς και όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία να αντισταθούν σε αυτή την καταστροφική παρέμβαση.
   Καλούμαστε όλοι να απαντήσουμε επιτέλους πως τη θέλουμε την πόλη μας και τι θέλουμε από αυτή.
   Η Πόλη μας δεν είναι μόνο μια τεράστια καφετέρια, ούτε ένα τεράστιο Ξενοδοχείο, ούτε Κυανή Ακτή. Είναι μια πόλη με ιστορία, δική της ταυτότητα και πολιτισμό, κι αυτά οφείλουμε να  τα σεβόμαστε, να τα αναδεικνύουμε και να τα αξιοποιούμε, για να μας σέβονται, για να μπορούμε να ζούμε με αξιοπρέπεια και να μη γίνουμε υπηρέτες του κάθε "ομίλου Ντουμπάϊ".    



Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Ν.Η.

     Η Πρόεδρος                                                                                     Η Γραμματέας



Μαράτα Μπαντουβά                                                                         Πόπη Παπαντωνίου