PDF Εκτύπωση E-mail
ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΡΙΝΑ ΔΕΡΜΑΤΑ

    Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Νομού Ηρακλείου (Σ.Α.Ν.Η.), όπως είχε προαναγγείλει, προχώρησε  τις ενέργειές του για την αποτροπή κατασκευής μαρίνας στον όρμο Δερματά (θέση την οποία υποστηρίζουν τοπικές αρχές, φορείς, επώνυμοι αλλά και εκατοντάδες απλοί συμπολίτες μας) και ανέλαβε την ευθύνη να σηκώσει το κύριο βάρος της νομικής αντίκρουσης. Ήδη από την  13-7-2007 προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (αρ. κατάθεσης 4826/13.7.2007) για την ακύρωση της ΚΥΑ 831/2007 (ΦΕΚ Β' 787/18.5.07), με την οποία παραχωρείται η χερσαία ζώνη και η θαλάσσια περιοχή του όρμου Δερματά στον Ο.Λ.Η. με σκοπό να δημιουργηθεί εκεί μεγάλος τουριστικός λιμένας (μαρίνα).
  Μαζί με την από 27.6.07 εισήγηση του προς το Υπουργείο Πολιτισμού, με την οποία τεκμηριωμένα ζητά να κηρυχθεί  ο όρμος Δερματά διατηρητέο ιστορικό μνημείο και ιστορικός τόπος, κλείνει ο πρώτος κύκλος νομικών ενεργειών για την αποτροπή της αλλοίωσης του χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της πόλης.

    Η σχεδιαζόμενη μαρίνα  στον όρμο Δερματά,  χωροθετήθηκε με τον Νόμο 2160/93 σε έκταση περίπου 360 μ. από την πύλη Δερματά προς την θάλασσα με πλάτος περίπου 580 μ. (Δυτικά λίγο μετά το μαιευτήριο «Μητέρα» έως το τέλος της περιοχής του Ξενία Ανατολικά). Μέσα σε αυτήν την περιοχή προβλέπονται, πέραν των απολύτως αναγκαίων για την υποστήριξη της μαρίνας κατασκευών, να κατασκευασθούν κτίρια ύψους μέχρι και 16 μ. (ξενοδοχεία), πολυκαταστήματα, κέντρα αναψυχής, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.λ.π. και όλα αυτά βόρεια του παραλιακού δρόμου προς τη θάλασσα, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι ιδιοκτήτες και χρήστες των μεγάλων σκαφών (γιωτ) που θα προσδένουν εκεί.
   Είναι φανερό λοιπόν ότι ένα τέτοιο έργο αποτελεί μείζονα παρέμβαση στην πόλη του Ηρακλείου, το οποίο:
•    Θα δημιουργήσει δισεπίλυτα προβλήματα στο κυκλοφοριακό και πολεοδομικό σχεδιασμό (λειτουργίες, χρήσεις, κοινωνικός ιστός).
•    Θα αλλοιώσει ανεπανόρθωτα τον ιστορικό και μνημειακό χαρακτήρα της πόλης.
•    Θα ανατρέψει την σχεδιαζόμενη στροφή της πόλης προς τη θάλασσα.
•    Θα δημιουργήσει μεγάλα περιβαλλοντικά και οικολογικά προβλήματα.   

   Προφανώς για τους παραπάνω λόγους η κατασκευή της μαρίνας είχε εγκαταλειφθεί για δεκαπέντε χρόνια και προφανώς για το λόγο αυτό δεν ελήφθη υπόψη  στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Ηρακλείου-Γαζίου-Νέας Αλικαρνασσού που εγκρίθηκε το 2003. Η σημερινή «νεκρανάσταση» ενός παρωχημένου σχεδιασμού είναι επιεικώς απαράδεκτη.

   Ο Σ.Α.Ν.Η. τονίζει για μια ακόμη φορά, ότι δεν είναι γενικώς αντίθετος στα  αναπτυξιακά έργα. Η κατασκευή μιας μαρίνας στην ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου, μετά από σοβαρό σχεδιασμό, τήρηση της νομιμότητας και της δεοντολογίας, θα ήταν καλοδεχούμενη.
Αντίθετα είναι βέβαιο ότι προσεγγίσεις πρόχειρες και επεμβάσεις επιφανειακές, όσο και αν κινούνται από καλή θέληση, είναι καταδικασμένες εκ των προτέρων σε αποτυχία.
Επί πλέον οποιαδήποτε τέτοιου μεγέθους παρέμβαση στην πόλη πρέπει να γίνεται  σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, και τους φορείς προκειμένου να συμβάλει θετικά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του Νομού και της Πόλης.

για το Δ.Σ. του Σ.Α.Ν.Η.
Η  πρόεδρος                                                                       η  γραμματέας


Μαράτα Μπαντουβά                                                      Πόπη  Παπαντωνίου